SCOOTER
Scooter en yaygın olarak kullanılan motor çeşitlerinden biri. Bunun en büyük sebepleri ekonomik ve ebatları ve otomatik oluşu gereği çok pratik olması. Beyaz yakalısından, pizzacısına bir çok insan scooter kullanıyor.
Aynı zamanda memleketimizin en çilekeş motorlarından da. Şehir içi trafikte çok pratik oldukları için kuryeler tarafından sıkça tercih edilmeleri sebebiyle bazı scooter modelleri pizzacı motoru olarak nam saldı. ‘30 dakikada yemek’ çılgınlığını uygulayan firmalar, yiyeceğin hazırlanma süresinden artan 15 – 20 dakikalık sürede – çalışanın canını tehlikeye atmak pahasına – müşteriye ulaşılması hedeflendiği için şehir içi en pratik ve hızlı ulaşımın sağlanabildiği scooterlar genellikle tercih ediliyor. Ki firmalarda bir motoru 4 – 5 farklı insanın en hoyrat şekilde kullandığını da hesaba katarsak, bu çileyi bütün motosiklet çeşitleri içinde çekse çekse bir scooter ya da bir commuter çekermiş ancak.
Öte yandan, bu çilekeş scooterların bir de fiyakalı, cool kardeşleri var: Vespa. Beyaz yakalının, hipsterların, Beats kulaklıklarla Oscar and The Wolf dinleyen tayfanın tercihi olan bu motorun avantajları aynı olmakla birlikte bambaşka bir algısı var.
Bu sınıfın avantajları; Şehir içinde fazlasıyla kıvrak ve pratik oluşu, koltuk altında bagaj oluşu, kullanımı en kolay motosiklet tipi oluşu (otomatik vites vs.), bakım maliyetlerinin ve yakıtının düşük oluşu şeklinde sıralanabilir. Ayrıca otomatik vitesli bir motorsiklet türü olması da büyük rahatlık sağlıyor.
Bu sınıfın dezavantajları; Düşük güç, trafikte diğer motosiklet tiplerinden bile daha belirgin olarak araç yerine koyulmama, küçük tekerlek boyutları sebebiyle yol sarsıntılarını maksimum düzeyde hissettirme…
Scooterlara örnek olarak da Honda Beat veya Yamaha Delight gösterilebilir. Ki scooterların birde maxileri vardır ancak onlar bir sonra ki konumuz.
MAXI SCOOTER
Maxi scooterlar için scooterların abileri desek çok da yanlış olmaz. Genelde 250cc ve üstünde motosiklet hacmine sahip olan maxi scooterlar scooterlara oranla daha iri yapıdadırlar. Daha geniş bagaj ve oldukça rahat koltukları sebebiyle uzun yola ve artçılı sürüşe de fazlasıyla yatkındırlar. Maxi scooterlar da otomatik vitesli olmalarına karşın daha ağır ve geniş yapıda oldukları için kullanımları nispeten daha fazla tecrübe gerektiriyor.
Bu sınıfın avantajları; Yüksek sürücü ve artçı konforu, geniş bagaj hacmi, dik oturuş pozisyonu, rüzgâr etkisini azaltan aerodinamik yapı…
Bu sınıfın dezavantajları; Kötü yol koşullarına uygun olmayışı, ağırlık…
Suzuki’nin Burgman serisi de maxi scooter için en güzel örneklerden birisi.
CHOPPER / CRUISER / COSTOM
Bu kadar fazla isim olduğuna bakmayın her birinin farklı farklı anlamı var ancak bizim ülkemizde hepsine toptan chopper (çapır) demişler geçmişler. Bu tarzı aslında Amerikan filmlerinde gördüğünüz deri yelekli, dövmeli, çetevari amcalarla özdeşleştirdik senelerdir. Ancak işin iç yüzü hiç öyle değil. Amerika da kültür bu şekildedir belki ancak Türkiye’de bu tarz motora binen insanlar hiç de toplanıp birilerini falan kesmiyorlar (en azından şu an J).
Önce Chopper – Cruiser – Custom farkından başlayalım isterseniz:
Aslında bu motosikletlerin çok büyük bir çoğunluğu fabrikadan çıktığı halleriyle yollarımızda bulunuyor ve bu şekilde seri üretim motosikletlerin gerçek adları aslında Cruiser.
Custom olarak tabir edilen motosikletlerse cruiser motosikletlerin sürücü tarafından kendisine uygun biçimde eklemeler, çıkarmalar, değişiklikler yapılmış hali.
En çok ismini duyduğumuz chopper motosikletler ise isminin aksine sokaklarda en az gördüklerimizden. Chopper yapım aşamasından itibaren sürücüsüne göre şekillendirilen ve dünyada bir başka eşi olmayan motosikletlerdir. Ki ismi de İngilizcede kesme – biçme anlamına gelen ‘chopping’ kelimesinden gelir.
Bu sınıfın avantajları; Bu motosiklet çeşidinde tasarım ön planda olacağı gibi bindiğiniz aracı şekillendirmeyi seviyorsanız buna en uygun motosikletlerde yine cruiserlar. Cruiser aksesuar bulma konusunda en rahat motosiklet türü olmasının yanı sıra görece olarak da rahattırlar. Ayrıca trafikte gördüğünüz saygıda diğer motosiklet türlerine göre oldukça yüksektir.
Bu sınıfın dezavantajları; Bazı istisnalar dışında cruiserların viraj kabiliyeti aynı güçteki diğer motosiklet tiplerine göre daha zayıftır.
Bu motosiklet sınıfına örnek olarak Kawasaki’nin Vulcan serisini veya Yamaha Dragstar serisini örnek gösterebiliriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder